Pe vremea mea …

A circulat zilele astea pe bloguri un anume videoclip al unei fatuce (daca nu l-ai vazut sau nu stii despre ce e vorba, mai bine ๐Ÿ˜‰ ). S-a discutat mult despre educatia copiilor din ziua de azi. Sa-i ducem la scoala, sa nu stiu ce … Mda. De parca numai scoala e responsabila de educatia unui copil.

Multa lume regreta invatamantul “de dinainte”. In momentul asta ma simt ca o batrana de 100 de ani si nu ma pot abtine sa nu spun “pe vremea mea … era altfel” ๐Ÿ™‚ Poate ca era mai bine, poate ca era mai rau. Dar hai sa vedem. Cum era inainte??

La varsta pe care o am acum (33) pot spune cu mana pe inima ca era mai bine. Dar atentie! Numai din anumite puncte de vedere. Normal ca la 15-16 ani mi se parea infect sa ma duc la scoala si sa-mi fac temele. Sa nu credeti ca noi, astia mai batrani care ne dam cu parerea pe bloguri, am fost toti premianti. ๐Ÿ˜€ Am chiulit si eu, am luat 4 in teza, am fumat in spatele liceului, m-am pupat cu baietii in parc si pe la petreceri. Bun, daca si eu am facut suficiente tampenii in timpul scolii/liceului, de ce era mai bine? Pai pentru ca la vremea respectiva, singura modalitate de a realiza ceva in viata era sa inveti si sa termini o facultate. Si mai exista ceva ce acum vad ca s-a pierdut: respectul pentru profesori. Ok, uneori era si frica (eu am invatat fizica de frica, nu mi-a placut niciodata si nici nu am inteles-o). Imi respectam dirigintele (Dumnezeu Sa-l Ierte!) pentru ca m-a invatat matematica, mi-a dat 10 cand am stiut si 4 cand nu mi-am facut tema, stia sa glumeasca, stia cand sa fie de gasca si cand sa fie sever. Si absolut TOTI colegii mei l-au iubit si i-au deplans moartea acum cativa ani.

Ce mai era bine? O sa tipati la mine, dar eu consider ca uniformele erau un lucru bun (evident ca in liceu uram sarafanul ala oribil ๐Ÿ˜› ). De ce? Pentru ca se evitau multe discutii despre “cum e imbracata aia” si fetele nu veneau la scoala cu buricul la vedere. Am prins si eu o perioada din liceu cand nu am purtat uniforma, dar tin minte ca ma imbracam decent. Nu neaparat pentru ca imi impusese cineva, ci pentru ca scoala era ceva serios (asa consideram eu). Nu ma machiam la scoala. Tin minte ca, prin clasa a 11-a, m-am dat cu ruj. M-a vazut profa de fizica si mi-a facut observatie. Mi-a fost incredibil de rusine.

Nu stiu daca se facea mai multa carte ca acum. Si pe vremea mea existau corijenti. Pur si simplu unii invatau, altii nu. Cred ca si azi e la fel.

Nu vreau sa ridic in slavi sistemul de invatamant de acum 20 de ani, pentru ca avea suficiente hibe. De exemplu, se pierdea jumatate din trimestrul intai cu practica agricola. Cel putin asa era in provincie. Apoi pierdeam vremea pe la “atelier”. Pentru generatia hai-faiv, asta era un loc unde invatai sa folosesti o menghina si sa faci niste piese metalice inutile. Absolut divin! Si total inutil. Existau si orele de PTAP (Pregatirea tineretului pentru apararea patriei!) care erau obligatorii. Neparticiparea ducea la scaderea notei la purtare. Dar noi ne duceam, pentru ca era un bun prilej sa vrajim cu elevii de la celelalte clase. ๐Ÿ˜› Mama cate cupluri se nasteau in perioada aia … ๐Ÿ™‚

Ce m-a enervat in scoala a fost ca trebuia sa facem materii aiurea. Am invatat istoria in varianta scrisa de comunisti si am studiat intens ‘rezistenta materialelor’. N-am inteles nimic din orele de latina din clasa a 8-a. Chiar, se mai face latina in generala? La dirigentie trebuia musai sa citim ultimele cuvantari ale tovarasului din ‘scanteia’ si sa le ‘discutam’. (evident ca in orele alea noi faceam de fapt matematica).

M-am lungit cam mult si se pierde ideea ๐Ÿ™‚ Ce vroiam sa spun de fapt?ย Ca sistemul nu era neaparat mai bun, ci doar diferit. Ca ‘lichele’ erau si pe vremea aceea si, daca ar fi avut acces la internet siย la toata informatia prezentata la televizor, as fi avut si euย in liceu fatuce ‘chinuite de talente’. Ca pana la urma, cine vrea sa invete o poate face siย o sa o faca, chiar daca in jur are atatea exemple de analfabeti care castiga milioane de dolari.ย Sincera sa fiu, nu as vrea sa fiu adolescenta acum. Sunt atatea tentatii si e, poate, de 2 ori mai greu sa te mentii pe drumul cel bun.

Pe de alta parte, sunt si mai multe oportunitati. Cunosc persoane de 20 si un pic de ani care au realizat deja mai mult decat mine. Poate pentru ca au avut un ‘start’ diferit. Si se uita ciudat cand le spun ca eu nu mi-am pus problema sa lucrez in timpul facultatii, de exemplu. Suna aiurea acum, dar eu chiar ma duceam la cursuri si la seminarii. Iar in perioada imediat dupa revolutie nu prea se inghesuiau firmele sa angajeze studenti la zi. Tin minte ca singurele anunturi de angajare de pe la avizierul ase-ului erau cele pentru operator interviu (sondaje) la mercury. ๐Ÿ™‚

Ca un fel de concluzie (sunt multe aspecte de discutat) nu cred ca sistemul de invatamant a devenit brusc atat de prost incat scoate dobitoci pe banda rulanta. A avut si inca mai are scapari. Cred ca pur si simplu, copiii nu mai vor sa invete. Pentru ca vad zilnic la televizor, smecheri care se descurca si o duc bine. Pentru ca vad cum parintii lor sunt mai preocupati de cati bani fac, decat de educatia odraslelor. Pentru ca vad ca doctorii si profesorii au salarii de mizerie. Pentru ca se castiga banii mult mai usor dand din fund decat dand din creier ๐Ÿ˜‰

23 Comments

  • 16.04.2008 - 14:17 | Permalink

    nu stiu ce se mai intampla acum, dar in ’98 cand eram eu in clasa a 8-a se facea latina. ma rog, eu faceam cu profu’ de romana, deci aveam 2 ore de latina/semestru ca sa ne puna note, si restul romana.

  • ciupercutza
    16.04.2008 - 14:28 | Permalink

    aha … si presupun ca acum vorbesti latina fluent ๐Ÿ˜€
    eu am urat materia asta …

  • 16.04.2008 - 15:01 | Permalink

    Eu am facut 5 ani de latina,dar sincer uitam ce invatam imediat ce ajungeam acasa.
    Sa iti dau exemplu sistemul educational din Spania.Care este la pamant;si nu ma refer la sistem in sine ci la elevi.Elevi care au un nivel si un vocabular extrem de limitat.Marea majoritate a timpului si-l petrec pe internet si ascultand o gramada de porcarii.Si de ce nu mai invata?Motivul e simplu;taticu are bani si se bazeaza pe acest lucru.
    Cred ca acest lucru este valabil si la noi.Parintii au bani;copiii nu mai sunt interesati sa invete pentru ca au o sursa de venit constanta;bani care se duc pe haine,rujuri si alte idionetii.Pe vremea nostra noi dadeam banii pe culegeri si pe gogosi..Ce vrei..alte vremuri.Intrebarea e daca am avansat ca civilizatie,in general,sau ne ducem incet incet la fund..

  • ciupercutza
    16.04.2008 - 15:14 | Permalink

    Sorine, cu intrebarea pusa de tine am vrut sa inchei eu, dar mi s-a parut prea dura. ๐Ÿ™‚ Dar oricat de aiurea mi-ar suna, tot imi pun problema si ma ingrijorez. Pentru ca in “civilizatia” asta, eu va trebui sa nasc un copil si sa-l educ.
    Ai dreptate, parintii au bani si vor sa faca toate poftele copiilor (pe motiv ca daca ei n-au avut, macar copiii lor sa aiba). Logic, ambitia copilului de a realiza ceva scade. Stiu ca exista si exceptii, exista copii educati si parinti rationali. Si tocmai aici e buba: ca au devenit EXCEPTII!

  • 16.04.2008 - 16:09 | Permalink

    Iti mai dau inca cateva exemple concrete.Acum 4 ani am avut ocazia de a preda (pentru practica la pedadogie).Am predat in doua locuri: la o scoala din Baicului (capatul lui 85 si 69 parca) si un liceu (imi scapa acum numele acum, oricum localizat pe la Foisor). La scoala din Baicului DEZASTRU.Sa zic ca eram 2-3 fete si un baiat care aveau un nivel cat de cat acceptabil si care probabil vor avea un viitor cat de cat acceptabil.La acel moment ma gandeam ca peste cativa ani acesti copii imi vor fi subalterni.Si deja ma apuca plansul de pe atunci.In alta clasa de a 8-a,exista niste specimene care nu stiau sa scrie!!Sau sa arate Bucurestiul pe harta!!Si erau intr-a 8-a!!La liceul central cam aceiasi situatie;cateva fete mai rasarite in rest cum ai zis si tu deja aveau alte interese:rujuri,haine si baieti…
    O mai intreb din cand in cand pe maicamea (care e invatoare) care e nivelul copiilor ei si raspunsul nu e unul care sa ne dea sperante la un viitor stralucit…Si e pacat…

  • 16.04.2008 - 16:10 | Permalink

    Eu cred ca problema nu e neaparat cu sistemul de invatamant ci sistemul de invatamant e doar o reflectie a restului societatii. Cum sa-i respecti pe profesori cand acasa inveti sa respecti doar banii si masinile?

  • ciupercutza
    16.04.2008 - 16:15 | Permalink

    True ๐Ÿ˜‰ Cum sa-l respecti pe profesorul care vine la scoala cu autobuzul cand pe tine te aduce tata cu gipul …
    Generalizam mult, stiu, dar lucrurile astea chiar se intampla.

  • 16.04.2008 - 16:41 | Permalink

    Cu riscul de a parea prea dur. Daca societatea e asa cum e, crezi ca scoala ar tb sa ramana asa inocenta, sau scoala ar tb sa se adapteze sa te invete sa fii porc si sa faci bani? E intrebarea cu oul si gaina scoala modeleaza societatea sau invers?

  • ciupercutza
    16.04.2008 - 17:46 | Permalink

    Tu, DUR? ๐Ÿ˜€ Neeeeah … :*
    E un cerc vicios … Scoala nu poate modela societatea de una singura, dar are o influenta destul de mare. Degeaba invata copilul la scoala lucruri bune, daca acasa isi vede parintii injurand si ascultand manele …

  • 16.04.2008 - 20:04 | Permalink

    Ce-a facut? Invatamantul este pe duca?
    Daca pushtanii shmekeri acum nu vad pragul de sus, cu siguranta o sa-l izbeasca peste cativa ani. Eu nu as angaja un stupid ca cei care-i vad pe strada in ziua de azi. Nu dau vina nici pe parinti, nici pe invatamant. Au avut de facut o alegere. Consider ca multi din ei au deja varsta la care pot face diferenta intre “that’s good” si “that’s bad”. It’s their choice to be loosers!

  • mat
    16.04.2008 - 20:35 | Permalink

    aici sunt de acord cu iLL. oricare ar fi situatia lor de acasa, fiecare face propriile alegeri. la varsta de liceu o persoana e in stare sa aleaga ce e corect si ce nu, ce e bine si ce e rau in viata… sau cel putin isi poate face o idee. si sincer, nu cred ca un parinte i-ar zice copilului “baaaa, tu nu te apuci de invatat, ai inteles?” dar daca ei sunt prosti (pot sa le zic asa?) si se iau ba dupa unul ba dupa altul si nu au nici un pic de personalitate…. e in mare parte vina lor.

    … sunt de parere ca si in ziua de azi e foarte important sa inveti. da, sunt unii care au bani de la parinti. dar pentru cat timp? poate afacerile nu vor mai merge. se stie ce mafie, in general. faptul ca stii cu adevarat sa faci ceva iti confera siguranta ca orice s-ar intampla ai ceva asigurat

    respectul pentru profesori s-a pierdut odata cu respectul pentru orice altceva, inclusiv pentru propria persoana, din lipsa de educatie si auto-educatie. este declinul societatii

    la partea cu uniformele te contrazic :p problemele au aparut din alte cauze si nu cred ca obligarea elevilor de a se imbraca toti la fel le-ar revolta. probabil ca majoritatea nu ar mai merge deloc la scoala :))))

  • 16.04.2008 - 22:38 | Permalink

    Ciupercutza: da, ai dreptate in tot ce ai scris. chiar ma enervez putin ca nu mai eu ce zice! ๐Ÿ˜€

    in ceea ce priveste intrebarea daca societatea a evoluat, eu zic ca da. paradoxul e ca fiecare generatie se considera si s-a considerat mai buna decat cea viitoare si, totusi, lumea evolueaza.

    noi, in Romania, avem o situatie mai speciala: pe langa socul pe care il suporta tot mapamondul, acela al dezvoltarii tehnicii si stiintei intr-un ritm frenetic, noi mai trebuie sa suportam si pe acela al trecerii de la o dictatura la un sistem democratic.

    dar sunt convinsa ca lucrurile se vor regla cumva. vorba reclamei: sunt preeeeeecisa!!! ๐Ÿ˜€

  • 17.04.2008 - 01:10 | Permalink

    Este bine sa invatam nu numai pentru viitorul apropiat,pentru un job mai bine platit,pentru o munca mai mult cu mintea decat cu muschii,ci pentru “un anumit mod de viata”.Vreau sa spun ca acolo,in scoala,facultate,intelegi cum vrei sa traiesti,iti formazi o anumita scara a valorilor(ceea ce te face pe tine fericit nu sunt neaparat banii),inveti sa asculti si muzica clasica,sa admiri si o opera de arta,sa citesti…,asta este in primul rand.Sa-ti formezi setul de nevoi,intrun fel ,superioare,caci nu sunt comune,dar care te pot face fericit,in care te vei scufunda la greu(in loc de bautura sau droguri),cu care iti vei bucura sufletul si din care poti face si pasiune.Totodata ,invatand si citind poate vei intelege mai usor oamenii,diferite caractere,iar comunicarea va fi mai buna.Problema este sa stii sa te folosesti de aceasta perioada ,sa vrei sa te alegi cu ceva mai mult decat diploma.Si da,se poate invata si in vremurile astea,doar ca trebuie sa-ti placa.Invatatura este ca si dragostea,nu se poate cu forta si trebuiesc 2…tu si cartea,sau tu si proful,sau tu si computerul,sau tu si cine mai vrei.
    Asta cred eu. ๐Ÿ˜€

  • mat
    17.04.2008 - 01:40 | Permalink

    ….si tot in facultate inveti si sa ii consideri pe cei fara studii superioare inferiori si uneori sa-i tratezi ca pe niste animale? ๐Ÿ˜€

  • 17.04.2008 - 01:44 | Permalink

    cu cat ma gandesc mai mult, cu atat imi dau seama ca-mi doresc sa mai predau
    cu cat ma gandesc mai mult sa predau, cu atat imi dau seama ca n-as putea s-o scot la capat cu salariu de profesor
    dar mi-e dor de copii
    mi-e dor sa invat alaturi de ei
    mi-e dor sa-i vad cum invata ceva nou de la mine
    mi-e dor de atmosfera din clasa, de lectii, de ore, de lecturi

    eu cred ca e foarte greu sa fii atat profesor, cat si elev. si ca profesorii au incremenit in paradigma “atotstiutorului”, iar elevii nu se mai lasa modelati si pusi la colt ca noi. aici e buba.

    dar un profesor bun va avea intotdeauna metode prin care “sa-i ia” pe copii, in asa fel incat sa si-i apropie si sa-i educe

    asa vreau eu sa cred!

    si mama e profa si diriga, preda de 30 de ani si recunoaste ca copiii pe care-i are acum la a 9-a sunt cu totul si cu totul diferiti, dar totusi copii. Insa e o provocare sa stii cum sa te apropii de ei, or profesorii prefera sa disciplineze cu batul/ nota la purtare/ reclamatii si alte metode desuete, decat sa incerce sa-si deschida mintea spre alte abordari. eu cred ca s-a terminat cu profesorul-sef/ autoritate suprema. e nevoie de profesorul-mentor/ model. pentru ca asta le lipseste micilor “hai-faiv”.

    iarta-ma, m-am lungit, ma pasioneaza subiectul ๐Ÿ™‚

  • 17.04.2008 - 01:49 | Permalink

    si iarasi ma mai amuza o treaba: scoala are nevoie de suportul parintilor ca sa fie eficienta.

    dar parintii injura scoala si lauda/ invidiaza succesul ieftin. sau pun pret exclusiv pe munca, pe principiul “cate diplome am avut si la ce mi-a folosit?”. iar dupa asta, isi obliga copiii sa mearga la scoala si sa ia note mari “ca asa trebuie”. pe urma dau vina pe scoala ca nu poate tine copiii in frau.

    e o aberatie, tot invatamantul e o aberatie in Romania.

  • ametzitul
    17.04.2008 - 12:29 | Permalink

    nu l-am vฤƒzut, deci e bine ๐Ÿ™‚
    io n-am chiulit รฎn viaลฃa mea, รฎn afarฤƒ de matematicฤƒ, fizicฤƒ, sport ลŸi chimie ๐Ÿ™‚

  • Pingback: Fuck the HI5 generation! | iLL's mentaL

  • 17.04.2008 - 15:12 | Permalink

    mat,asta depinde de caracterul omului,care nu se formeaza in facultate.Iar desconsiderarea, in zilele noastre, vine de la cei prosti si bogati,nicidecum de la cei intelepti(considerand ca scoala te face mai intelept,teoretic)
    Mi-ai ridicat la fileu,caci tocmai ce spuneam despre o anumita scara de valori,la care una din trepte este respectul si consideratia fata de semenul tau.
    Sa nu-i luam drept scoliti pe politicienii nostri,caci ei (unii) sunt doar un surogat de scoliti(vezi videanu,etc),ci pe cei care nu ies in fata,care-si vad ,cu placere,de meseria lor si care ii respecta pe altii atat cat se respecta pe ei insisi.

  • 17.04.2008 - 15:15 | Permalink

    materii aiurea se fac si la facultate asa ca nu s-a schimbat nimic, din pacate totul devine din ce in ce mai aiurea si fara rost. Acum toti fac facultate, altii fac 2-3… ca noah la noi se poate

  • ciupercutza
    17.04.2008 - 16:46 | Permalink

    multumesc tuturor pentru comentarii

    vad ca sunteti, in mare, de acord cu ce am spus eu. diferenta e ca voi sunteti mai optimisti decat mine ๐Ÿ˜› mai ales doamnele profesoare (ma refer la Oana si la Smilla) ๐Ÿ˜€ ferice de elevii vostri …

    ca sa tragem o concluzie: poate ca procentul de lichele din generatia hai faiv e putin mai mare decat cel de pe vremea mea … dar hai sa ne gandim si la procentul de copii buni, care o sa faca ceva in viata. Sa speram doar ca vor ramane in Romania ๐Ÿ˜‰ Poate ca acesti copii buni o sa-i influenteze la un moment dat si pe “aia rai”. Mda …. azi sunt un monument de optimism :)) Nush ce m-a apucat …

  • Helena
    18.04.2008 - 12:42 | Permalink

    desi am doar 17 ani, ma ingrijoreza situatia la care a ajuns sistemul romanesc de invatamant(nu mai exista respect pentru profesori sau pentru institutie)…sunt olimpica la limba romana si franceza, dar sunt sigura ca viata imi va rezerva multe surprize pe viitor…parintii imi spun mereu ca doar cu cartea nu ai sanse sa ajungi unde vrei, ca sunt altii mai bogati(dar nu neaparat mai buni) care vor fi intotdeauna inaintea ta…si asta ma sperie…sunt ambitioasa si sper sa reusesc sa-mi fac un drum in viata, de care sa fiu mandra

  • ciupercutza
    18.04.2008 - 12:53 | Permalink

    Helena, toti am fost speriati la un moment dat de ceea ce ne rezerva viitorul ๐Ÿ™‚ Ma bucur sa aud ca mai exista si tineri ambitiosi, carora le place sa invete si care isi doresc sa ajunga cineva. Nu te mai compara cu cei bogati. Nu numai ca nu sunt neparat mai buni, dar nu sunt intotdeauna fericiti si impliniti (chiar daca “au de toate” ๐Ÿ˜‰ ). Tu sa ai grija de drumul tau, sa iti alegi o cariera care sa-ti placa si sa te inconjori mereu de oameni de calitate. Pana la urma asta conteaza cel mai mult.
    Te mai astept pe aici ๐Ÿ™‚

  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *